Saturday, January 8, 2011

cemana anak gajah menyusu??

haihai!
mesti cam lawak ngan ngan soklan cemana gajah menyusu tu kan...?
soklan ni timbul tym ak n membe2 studio dok wat preparation utk taiwan exhibition kemarin...membe cakap pasal susur gajah kat blok IND...tp dy sebut susu gajah (bese la..pelat cina..)
hahaha!
kami gelak la rame2...then tepikir lak..cemana anak gajah menyusu?..kat mn?
*adakah ni soklan bongek or sumthin?*ak pon xtau..
then try search..x jumpe pon..yg jumpe susur gajah..gajah menyusu(same je maksudnye)..gajah naek minyak..n tibe2 air mani gajah pon ade..pelik tol..ak taip *cemana gajah menyusukan anak*..xde kaitan ngan air mani gajah ke gajah naik minyak ke..tp tu yg kuar..hahaha!penin ak..
membe2 pon xtau ape jwpnnye..soklan tu tergantung sampai la arini..ak tny lg..ade sape2 yg tau ke..hahaha!then sorg tu kate.."cam bese la kot..kat bwh badan mak dy.da kalo nmpk anak gajah tu dok bwh mak dy xkan nak maen geletek2 mak dy kot..minum susu la tu..."
hahaha!
ak cakap..ooo..btol gak kan..tp x nmpk pon...
sorg lg jawab.."laa...xkan nak tunjuk kot...malu la.."
then sume gelak..wahahahah!
sori beb..ak mmg blur sket..sekadar ingin tahu..ak x blaja bio la...heee~
tp ak tau la gajah tu mamal n menyusukan anak..ak juz nak tau cemana je..huuu~
then sokla lagi..zirafah??hahaha!
tu try search seniri la..tp ak rs same je..tp cara x pasti..balik kne tgk discovery ch la camni..
heee~

nmpk x ape yg ak nmpk?tu..comel je anak gajah tu bermain main..ni kat international flora exposition kat taiwan..kitorg p aritu..mmg bes..

haa..nnt nak cte pasal trip g taiwan pulak..

Tunggu.....~

4 comments:

  1. camne nak menyusu eyk...tak tercucuk ke gading dia kat mak dia...AUUWWWW!

    ReplyDelete
  2. hahaha~~ Like! gajah menyusu ngan susur gajah, walopun bunyinya hampir serupa tapi membawa maksud yg amat berbeza taw~ hahahahah

    ReplyDelete
  3. kecik lg xde gading le..tgk anak2 gajah kat pic tu..xke comey..leh wat pet tu..tp kalo besar nnt jenuh la..hahaha!

    ReplyDelete
  4. susur gajah adalah kesilapan bahasa yang sebenarnya binaan gajah menyusu.. ini kerana gajah berjalan dan tidak menyusur.. menyusur untuk ular.. binaan laluan berbumbung dinamakan gajah menyusu kerana dipercayai pertama kali dibina di Istana Sultan Melaka bagi menghubungkan Balai Rong Seri dengan Istana Sultan yang diambil ilham dari keadaan anak gajah menyusu.. anak gajah menyusu akan berlindung di bawah ibunya yang berdiri disamakan dengan keadaan laluan berbumbung yang dibina ketika itu. Zaman dahulu Istana melaka memang dipenuhi gajah sebagai pengangkutan dan pertahanan... dan orang dulu seka menamakan sesuatu dengan keadaan sekeliling.. Dengan terbinanya binaan gajah menyusu Baginda tidak perlu lagi dipayung dalam perjalanan dari Istana Sultan ke Balai Rong Seri. Ramai yang menamakan laluan berbumbung sebagai susur gajah namun ia istilah yang salah.. jika kita perhatikan binaan gajah menyusu hanya popular di sebelah DUNIA MELAYU (Malaysia, Indonesia, Brunei, Thailang dan sebahagian Austronesian) sejak dahulu hingga sekarang kerana keadaan cuaca yang tidak menentu. ~sekadar perkongsian~

    ReplyDelete